zondag 7 oktober 2012

Blogopdracht 2

Lesverwerking

Tijdens de les van donderdag 4 oktober 2012 werden heel wat onderwerpen behandeld. De les begon met een inleiding waarin onze blogs werden besproken. Na deze korte bespreking ging de leerkracht meteen over naar de eigenlijke lesinhoud. Hierin werd 'de beginsituatie' besproken. Er werd ons duidelijk gemaakt dat je als leerkracht altijd eerst de beginsituatie moet inschatten want je lesvoorbereiding wordt hierop gebaseerd. Daarom is het ook zeer belangrijk dat we in de observatieweek op onze stageschool een duidelijk beeld krijgen van de beginsituatie (zowel van de leerlingen als van de klasgroep). Wanneer je de beginsituatie hebt ingeschat kan je gaan bepalen welke materialen je kan gebruiken en welke technieken je kan toepassen. Op de lesvoorbereiding zelf moet je de situatie ook kort uitleggen, hierbij leerde ik dat je hierin enkel zaken moet schrijven die echt belangrijk zijn voor je les. Zo heeft het bijvoorbeeld geen nut om te zeggen dat een bepaalde leerling ADHD heeft als dit geen enkele invloed kan hebben op je les. Elke klasgroep is verschillend en voor elke klasgroep moet je een andere lesvoorbereiding maken. 

Tijdens de les werden er enkele zaken verteld die voor mij nieuw waren. Zo kwam ik te weten dat het in vele scholen niet aanvaard wordt dat de leerkracht zelf benodigdheden aankoopt voor de leerlingen. Goed om te weten, want ik zou dit misschien wel gedaan hebben. Daarnaast werd ons ook duidelijk gemaakt wat we precies in de observatieweek (22/10/2012 - 26/10/2012) moeten doen. Het is niet de leerkracht die we moeten observeren.. maar vooral de leerlingen! 

Deze informatie zagen we ook grotendeels vorig jaar in de vakken 'Pedagogische wetenschappen 1 en 4'. Tijdens Pedagogische Wetenschappen 1' werden de verschillende deelaspecten van de lesvoorbereiding uitvoerig behandeld. 

Geen opmerkingen:

Een reactie posten