dinsdag 2 oktober 2012

Blogopdracht 1

Lesonderwerpen vanuit een vertrekpunt 


Leerkrachten Plastische Opvoeding:  Niki Ryssaert, Kelly Devacht en Caro Peeters
School: Victoriacollege te Vilvoorde 

---------------------------------------------------------------------------------------

Caro Peeters 

Om de lessen plastische opvoeding te laten aansluiten bij de opleiding van de leerlingen, koos ik ervoor om de studenten kennis te laten maken met grime (facepainting). Nu de laatste 100 dagen er volgend jaar aankomen, en verkleedkledij en make-up hierbij zeer belangrijk zijn, kunnen de leerlingen al een beetje oefenen. Als voorbereiding koos ik nu voor het ruime thema ‘dieren’. Hoe de leerlingen dit verder invullen, mogen ze zelf kiezen. De bedoeling is wel dat ze op voorhand beeldmateriaal bij elkaar zoeken van verschillende dieren (getekende dieren en foto’s ervan). Zowel voor de 16 meisjes als voor de jongen is dit een leuke opdracht.


Klas: 5e jaar, haartooi, 16 meisjes, 1 jongen

Lesopdracht: De leerlingen maken een gezichtsschildering op het gezicht van een medeleerling, hierbij laten ze zich inspireren door het thema ‘dieren’. Ze gebruiken speciale make-up. Daarna moeten de leerlingen foto’s nemen van hun creatie. Er worden overzichtsfoto’s (resultaat) en detailfoto’s (techniek) genomen.

Doel: het opbouwen van een grime door verschillende lagen over elkaar te schilderen. Het leren omgaan met maquillage en vetschmink.

Samenhang: maskers

Beeldmodel:

O: een gezichtsschilderij met als thema ‘dieren’

A: verwondering, mysterieus

P: een grime (‘facepainting’)

M: vetschmink, glitter make-up, make-up borsteltjes, brooddeeg in de kleur van de huid (voor reliëf te creëren, namaakhuid), handdoek, schort, fototoestel, gezichtsreiniger, washandje

T: grimeren en nadien fotograferen

BA: kleur is hierbij zeer belangrijk, de leerlingen moeten de kleurenleer beheersen en gebruik maken van verschillende kleurcontrasten. Het is ook belangrijk om te werken met licht en schaduw. Daarnaast is de textuur belangrijk omdat de leerlingen ook mogen werken met reliëf, hierbij brengen ze eerst een stuk namaakhuid aan en dan kunnen ze daarover grimeren.

> Doordat men werkt met brooddeeg (M) kan men een zekere textuur (Ba) creëren. Omdat de leerlingen werken met vetschmink, glitter make-up (M) en kleurcontrasten (Ba) zullen ze verwondering (A) opwekken bij de kijker. 


Beeldmateriaal:




























 
Visagieschool. Opgeroepen op 1 oktober, 2012 van















Picasso Painters. Opgeroepen op 1 oktober, 2012 van
 

Eigen schets: 













 






 

-----------------------------------------------------------------------------------------------------------

Kelly Devacht



Klas: 1e graad 1A, moderne, klas van 23 lln, 14 meisjes, 9 jongens

Lesopdracht: maak een uitduwbaar, Afrikaans, mysterieus masker met goniometrische vormen uit karton

Doel: geometrische vormen en kunst van Afrikaanse maskers leren kennen.

Samenhang: maskers

Beeldmodel:

O: Afrikaans masker

A: mysterieus

P: uitduwbaar masker in karton

M: A3-karton, breekmes, potlood, oliepastels, zwarte stift

T: snijden, kleuren met oliepastel

BA: primaire en secundaire kleuren, geometrische vormen, 3D masker

> Door het gebruik van karton en een breekmes kunnen we een masker maken die voor een deel uitduwbaar is en zo een 3D-karakter krijgt. De geometrische vormen en het feit dat het een masker is, zorgen voor een mysterieus effect.

--------------------------------------------------------------------------------------------------------------------


Niki Ryssaert



Klas: 1e graad 1B, VTI, 9 jongens



Lesopdracht: Met mijn klas van 9 jongens zou ik fragmenten van de film Frankenstein (1994, met Robert de Niro) bekijken en me daarop baseren om maskers te maken.

Doel: het materiaal gips ontdekken en het combineren met andere materialen om de littekens van het gezicht er realistisch uit te laten zien.

Beeldmodel:

O: Masker met littekens

A: Afstotelijk, eng

P: Realiteitsgetrouw masker uit gips, bewerkt met touw, plakkaatverf, eventueel latex/silicone

M: Gips, touw, verf, latex, silicone, schaar/mes

T: Het masker aanbrengen en laten drogen op het gezicht, daarna bewerken met touw (littekens), plakkaatverf (bloed), silicone/latex (loskomende huid),…

BA: Textuur (huid + littekens), vorm (realistisch gezicht), kleur (eng)

> Door met het gips (m) een afdruk te maken van het eigen gezicht (t), zal de vorm (ba) meteen juist zijn. De textuur (ba) van littekens brengen we aan door te knippen/snijden, terug dicht te naaien,… (t) Voor het enge (a) totaalbeeld brengen we wat kleur aan: een vale/bleke huidkleur, rood en paars rond de littekens (ba).


   

Geen opmerkingen:

Een reactie posten