Lesonderwerpen vanuit een vertrekpunt
Leerkrachten Plastische Opvoeding: Niki Ryssaert, Kelly Devacht en Caro Peeters
School: Victoriacollege te Vilvoorde
---------------------------------------------------------------------------------------
Caro Peeters
Om de lessen
plastische opvoeding te laten aansluiten bij de opleiding van de leerlingen,
koos ik ervoor om de studenten kennis te laten maken met grime
(facepainting). Nu de laatste 100 dagen er volgend jaar aankomen, en
verkleedkledij en make-up hierbij zeer belangrijk zijn, kunnen de leerlingen al
een beetje oefenen. Als voorbereiding koos ik nu voor het ruime
thema ‘dieren’. Hoe de leerlingen dit verder invullen, mogen ze zelf kiezen. De
bedoeling is wel dat ze op voorhand beeldmateriaal bij elkaar zoeken van
verschillende dieren (getekende dieren en foto’s ervan). Zowel voor
de 16 meisjes als voor de jongen is dit een leuke opdracht.
Klas: 5e jaar, haartooi, 16 meisjes, 1 jongen
Lesopdracht: De leerlingen maken een gezichtsschildering op het gezicht van
een medeleerling, hierbij laten ze zich inspireren door het thema ‘dieren’. Ze
gebruiken speciale make-up. Daarna moeten de leerlingen foto’s
nemen van hun creatie. Er worden overzichtsfoto’s (resultaat) en detailfoto’s
(techniek) genomen.
Doel: het opbouwen van een grime door verschillende lagen
over elkaar te schilderen. Het leren omgaan met maquillage en vetschmink.
Samenhang: maskers
Beeldmodel:
O: een
gezichtsschilderij met als thema ‘dieren’
A:
verwondering, mysterieus
P: een grime
(‘facepainting’)
M: vetschmink,
glitter make-up, make-up borsteltjes, brooddeeg in de kleur van de huid (voor
reliëf te creëren, namaakhuid), handdoek, schort, fototoestel, gezichtsreiniger,
washandje
T:
grimeren en nadien fotograferen
BA: kleur is
hierbij zeer belangrijk, de leerlingen moeten de kleurenleer beheersen en gebruik
maken van verschillende kleurcontrasten. Het is ook belangrijk om te werken met
licht en schaduw. Daarnaast is de textuur belangrijk omdat de leerlingen ook
mogen werken met reliëf, hierbij brengen ze eerst een stuk namaakhuid aan en
dan kunnen ze daarover grimeren.
> Doordat
men werkt met brooddeeg (M) kan men een zekere textuur (Ba) creëren. Omdat de
leerlingen werken met vetschmink, glitter make-up (M) en kleurcontrasten (Ba)
zullen ze verwondering (A) opwekken bij de kijker.
Beeldmateriaal:
Visagieschool. Opgeroepen op 1 oktober, 2012 van
Picasso Painters. Opgeroepen op 1 oktober, 2012 van
Eigen schets:
> Een zeer interessante website i.v.m facepainting is ook:
http://www.environmentalgraffiti.com/news-10-amazing-face-art-interpretations-famous-paintings
-----------------------------------------------------------------------------------------------------------
Kelly Devacht
Klas: 1e graad 1A, moderne,
klas van 23 lln, 14 meisjes, 9 jongens
Lesopdracht: maak een uitduwbaar,
Afrikaans, mysterieus masker met goniometrische vormen uit karton
Doel: geometrische vormen en
kunst van Afrikaanse maskers leren kennen.
Samenhang: maskers
Beeldmodel:
O:
Afrikaans masker
A:
mysterieus
P:
uitduwbaar masker in karton
M: A3-karton, breekmes,
potlood, oliepastels, zwarte stift
T: snijden, kleuren met
oliepastel
BA: primaire en secundaire
kleuren, geometrische vormen, 3D masker
> Door het gebruik van
karton en een breekmes kunnen we een masker maken die voor een deel uitduwbaar
is en zo een 3D-karakter krijgt. De geometrische vormen en het feit dat het een
masker is, zorgen voor een mysterieus effect.
--------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Niki Ryssaert
Klas: 1e graad 1B,
VTI, 9 jongens
Lesopdracht: Met mijn klas van 9 jongens zou ik fragmenten
van de film Frankenstein (1994, met Robert de Niro) bekijken en me daarop
baseren om maskers te maken.
Doel: het materiaal gips ontdekken en het combineren
met andere materialen om de littekens van het gezicht er realistisch uit te
laten zien.
Beeldmodel:
O: Masker met
littekens
A: Afstotelijk,
eng
P: Realiteitsgetrouw
masker uit gips, bewerkt met touw, plakkaatverf, eventueel latex/silicone
M: Gips, touw, verf, latex, silicone, schaar/mes
T: Het masker aanbrengen en
laten drogen op het gezicht, daarna bewerken met touw (littekens), plakkaatverf
(bloed), silicone/latex (loskomende huid),…
BA: Textuur (huid + littekens), vorm
(realistisch gezicht), kleur (eng)
> Door met het gips (m) een afdruk te maken
van het eigen gezicht (t), zal de vorm (ba) meteen juist zijn. De textuur (ba)
van littekens brengen we aan door te knippen/snijden, terug dicht te naaien,…
(t) Voor het enge (a) totaalbeeld brengen we wat kleur aan: een vale/bleke huidkleur,
rood en paars rond de littekens (ba).
Geen opmerkingen:
Een reactie posten